Børnehaven

En almindelig dag i børnehaven:

Kl. 7.00-8.00, her kan du spise morgenmad og vi leger rolige lege

Kl. 8.00-9.30, fri leg på stuen

Kl. 9.30-10.45, planlagt aktivitet

Kl. 10.45-11.10, samling

Kl. 11.10-11.40, vi spiser frokost

Kl. 11.40-12.00, vi tager tøj på og går ud på legepladsen

Kl. 12.00-14.00, vi er på legepladsen

Kl. 14.00-14.45, vi spiser eftermiddagsmad

Kl. 14.45-luk, aktivitet eller selvvalgt leg

 

Selvhjulpenhed 

Vi arbejder meget på at gøre børnene selvhjulpne. Det er selvfølgelig med tanke på, hvor de er i deres udvikling og hvad de magter. Men som udgangspunkt ”skubber vi på”, da vi oplever, at jo mere børnene selv kan, jo mere vokser deres selvværd og selvfølelse.

Det er fx godt selv at kunne tage sko og jakke på når man starter i børnehave, da der helt naturligt er færre voksne til at hjælpe

Vi oplever, at børn helt generelt kan og helt bestemt vil meget selv 😊

 

Årshjul børnehaven

Vi arbejder ud fra vores styrkede læreplan, som også er tilgængelig her på hjemmesiden.

Generelt kan vi sige, at vi arbejder med emner og temaer som læner sig op ad vores årstider eller højtider og traditioner. Derudover arbejder vi meget med det som rører sig i børnegruppen. Derfor vil aktiviteterne kunne ændre sig løbende, da det afhænger af gruppen. I nærmest alle aktiviteter bliver Fri for Mobberi tænkt ind, da vi synes det er et meget relevant og konkret materiale at arbejde med.

Men fx i februar har vi altid et ekstra fokus på kultur, æstetik og fællesskab og finmotoriske aktiviteter grundet fastelavn. Her er vi altid i skoven og samle grene ind til fastelavnsris og børnene lærer om højtiden, tilhørende sange og vi slutter af med en fastelavns fest.

I juni har vi et ekstra fokus på social udvikling og krop, sanser og bevægelse. Her har vi nemlig vores årlige cirkusforestilling. Der går vi all in på cirkus, og arbejder på forestillingen hver dag i en måned. Vi laver kostumer, vi lærer at stå frem, vi lærer at samarbejde, vi lærer nye tricks og meget mere. 

I september går vi i krea mode. Her fordyber vi os nemlig i kunstens verden helt ind til uge 41, hvor vi runder projektet af med en fernisering for jer forældre. Vi fremstiller de fineste værker, som er inspireret af børnenes initiativer og interesser.

Dette er blot nogle eksempler på, hvordan vi arbejder, når vi har temauger eller fastlagte aktiviteter.

Hvis I vil vide mere kan i som sagt klikke jer ind på den ”styrkede læreplan” her på siden.